fotolijn

Speltakken

Ondersteuningsteam

Team ondersteuning Alexandergroep Ermelo is opgezet voor die mensen die scouting meer dan een warm hart toe dragen.
Mensen die in teamverband iets willen betekenen voor de groep en haar speltakken. Het feit dat dit niet op wekelijkse basis 
wordt verwacht van de teamleden maakt dat het een laagdrempelige manier kan zijn om de Alexandergroep actief te ondersteunen.
Ondersteuning in de meest brede zin van het woord, hierbij kan worden gedacht aan het beheren van het materiaal, het uitgeven en
innemen daarvan tijdens de opkomsten, onderhouden van het terrein en de bebouwing, ondersteuning van de speltakken bij activiteiten
waarbij een extra handje gewenst is.

De opzet is simpel.

Wij proberen te komen tot een team van minimaal 8 personen die bij toerbeurt en in goed onderling overleg elke opkomst (08:45 tot 12:00)
willen zorgen dat het materiaal correct wordt uitgegeven en ingenomen. Daarnaast zal er een lijst aangelegd worden met zaken die de
aandacht verdienen. Er zal ten aller tijden plaats blijven voor eigen initiatief.

Wij zullen de teamleden bij Scouting Nederland aanmelden en inschrijven zodat men tijdens aanwezigheid verzekerd is via Scouting.
Omdat het om een team gaat willen we ons ook als zodanig manifesteren en zullen de leden (indien de werkzaamheden het toelaten) een
grijze scoutfit (uniform) dragen zodat ze voor leden, leiding en ouders duidelijk herkenbaar zijn als speltak van de Alexandergroep.

Wie kunnen er lid worden?

Iedereen van 15 jaar en ouder kan lid worden van het team. Teamleden zijn niet gebonden aan een speltak en zijn geen lid van het
leidingteam van een van onze andere speltakken.

Zijn er eisen aan lidmaatschap van het ondersteuningsteam?

Als 15+lid van het team dien je een VOG (verklaring omtrent gedrag) te kunnen overleggen. Dit omdat er tijdens de opkomsten
jeugdleden rondlopen. Een VOG is voor scouting doeleinden kosteloos opvraagbaar. Wij verwachten een constructieve, actieve en
dienstbare houding. Daarnaast verwachten wij dat de leden zich ten doel stellen zich minimaal 10 opkomsten per jaar in te zetten
voor de Alexandergroep. Daar tegenover staat dat de contributie richting de regio en Scouting Nederland wordt betaald door de groep.
Het scoutfit is voor eigen rekening. 

Stam

Stam logo

Jongeren vanaf hun 18e zijn welkom bij de stam. Bij de stam draaien wij onze opkomsten volgens wat richtlijnen van het roverscoutsprogramma, maar proberen we vooral veel leuke en uitdagende programma’s te organiseren voor elkaar.

Algemeen:
De stam is de laatste speltak binnen de Alexandergroep. Als stamleden doen wij alles zelf organiseren. Wij komen elke zaterdag middag om 13.00 bij elkaar na de opkomst van de jeugdleden. Veel van onze stamleden zijn ook leiding naast dat zij stamlid zijn bij een andere speltak. Als je wilt, kun je dus doorgroeien tot vrijwilliger, waarbij je andere jeugdleden begeleidt.
Een keer per maand proberen we een gezellig avond te organiseren waarbij een spelletje spelen een drankje nuttigen.

Bij de stam werken we ook met een Bestuur. Zo hebben we een voorzitter, een secretaris en een penningmeester, zodat we ook deze zaken zelf kunnen regelen! 

Bijzonder activiteiten
Elk half jaar maken we een planning met wat ideeën over wat wij kunnen doen. Dit bedenken en ondernemen wij dan vervolgens zelf.
Zo is iedereen altijd een keer verantwoordelijkheid voor het organiseren van een opkomst.

Activiteiten die wij zoal organiseren: Luciferbaan, Tampon zeeslag, ikea-opkomst, rally, WII avond, hottub weekend.
Niet alleen organiseren wij deze voor onszelf. Ook hebben we elk jaar een opkomst of een weekend samen met onze explorergroep.
Ook organiseren wij activiteiten voor de gehele groep zoals de greppeltocht, de rally en de joti-hunt.


Mocht je al enthousiast worden van al deze opkomsten, voel je welkom om te komen kijken of stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.!

 

 

 

Scouts

         

Opkomsten: zaterdagochtend van 09.00 uur tot 11.30 uur.

Scouting is veel meer dan het doen van activiteiten in het bos, op het water of in het park.
Er zit een visie achter het Scoutingspel, die wordt samengevat in de spelvisie SCOUTS.
De spelvisie geeft aan waar Scouting inhoudelijk voor staat.

De spelvisie bestaat uit zes elementen die ieder hun eigen betekenis hebben.

Samen
Dit element staat voor de betrokkenheid die je als scout hebt met de maatschappij, voor de onderlinge verbondenheid die scouts
over de gehele wereld met elkaar voelen en voor het internationale aspect binnen Scouting.

Code
Dit element staat voor de normen en waarden (de 'spelregels'), de ceremoniën en het fundament van Scouting.

Outdoor
Dit element staat voor het buitenleven, waarbij de natuur niet alleen wordt gezien als omgeving waarin het spel van Scouting gespeeld
wordt, maar ook als opvoedende waarde.

Uitdaging
Dit element staat voor de persoonlijke ontwikkeling van scouts. Scouting is niet alleen een plezierige vrijetijdsbesteding,
maar biedt ook mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en steeds weer je grenzen te verleggen.

Team
Dit element staat voor het werken in subgroepen (oud leert jong) en de toenemende zelfstandigheid van de jeugdleden.

Spel
Staat voor het Scoutingspel zelf, de veelzijdigheid ervan, de thematiek en het aanspreken op
de creativiteit (zowel in fantasie als het creatief zijn in oplossingen).

 

Plusscouts (Stam)

 

 

 

 

 

 

 

Ben je 18 jaar of ouder, houd je van gezelligheid en vind je het leuk om bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren?
Dan kun je naast jeugdlid of leidinggevende ook plusscout worden! Plusscouts kunnen georganiseerd zijn als groep
(een plusscoutskring) op regio- of landelijk niveau, of binnen een lokale Scoutinggroep. Als plusscout ben je vrijwilliger en lever je
een actieve bijdrage aan de vereniging, bijvoorbeeld door je kennis over te dragen tijdens evenementen of trainingen, mee te werken
in één van de vele projecten of door in je groep te helpen bij activiteiten en andere vrijwilligersklussen.

Explorers

     

Explorers (15-18 jaar)
De Explorers is de op één na oudste speltak binnen onze scouting, de leeftijd ligt tussen de 15 en 18 jaar.

 

Explorers hebben het zelf voor het zeggen
Omdat de explorers een wat oudere speltak is maken ze zelf gezamenlijk hun programma’s. Bepalen hun eigen avontuur.
Daarom is geen programma hetzelfde en bepaal je zelf wat je doet.
 

Wat doen de explorers
Bij Explorers blijft het niet bij programma’s maken. Plannen zijn er om uitgevoerd te worden. Buitenom de traditionele dingen zoals kampvuren,
pionieren, kaartlezen, enz. worden eigen programma’s gedaan zoals hutten bouwen, Bowlen, Kanovaren, zwemmen, en kampen.
Explorers moeten hun eigen speltak draaiende houden zo worden er zelf programma’s verzonnen en geld programma’s georganiseerd.
 


Samen
Zoals gezegd, Explorer ben je niet in je eentje. Je zou wel eens dikke maten kunnen worden. Samen uit, samen thuis. Samen plannen maken,
samen de handen uit de mouwen steken. Samen feesten, samen opruimen. Samen brassen, samen dokken.
Zo ontstaan er ook functies zo heb je een voorzitter, secretaris, penningmeester, barman en mensen die kampen organiseren.

 

Begeleiding
Explorers zijn oud en wijs genoeg. Leiding heb je niet meer nodig. Begeleiding kan nog wel handig zijn. Van begeleiders mag je dus best wat verwachten.
Niet dat ze je bezighouden. Geen voorgekookte activiteiten. Wel dat ze je net dat laatste zetje geven. Dat ze je een goeie reden geven om uit je luie stoel
te komen. En een beetje hulp als het plan dreigt te stranden. Een goeie begeleider staat niet aan de kant uit z’n neus te eten, maar doet actief mee.
 

Op kamp

Slapen onder een zeiltje,  ‘s winters warm blijven in je tentje of toch maar proberen een eitje te bakken, heerlijk in je slaapzak luieren in het warme gras,
op het clubhuis overnachten en de hele nacht film’s kijken, gedropt worden en s’ochtends je bed vinden. Je doet wat je zelf leuk vind en organiseert je eigen
wekelijkse bijeenkomsten als je kampen. Er is een zomerkamp wat van locatie wisselt.

 

 

Meer artikelen...

  1. Welpen